Gravel czy szosa – który rower sprawdza się przy dłuższych trasach?

gravel
Gravel to bardzo wszechstronny rower | fot.: stock.adobe.com

Sporo osób zastanawia się, czy gravel jest dobrą i bardziej uniwersalną alternatywą dla szosy. Choć oba typy rowerów znacznie się różnią, to rzeczywiście cieszą się sporą popularnością w amatorskim użytkowaniu. W tym miejscu wypada wytłumaczyć, czym jest szosa i gravel, bo zapewne nie każdy czytelnik to wie. 

Rower szosowy, co musisz wiedzieć?

Rowery szosowe mają niezaprzeczalne zalety, lekki i niezwykle szybki. Przy odpowiednim rytmie i oponach, dobrze dostrojonym napędzie i odpowiednim rozmiarze do naszego wzrostu, jazda na rowerze szosowym może być świetną zabawą. Nie ma nic przyjemniejszego niż szalone zjazdy, długie, żmudne podjazdy, sprytne zakręty i wiatr. Ze względu na niewielką wagę, niski opór i specyficzne wymagania, jazda na takim rowerze to esencja fizycznej walki z samym sobą. To naprawdę świetne i proste. Strzelanie wielu kilometrów i bardzo bezpośrednie odczuwanie każdego kilometra to niezaprzeczalna zaleta jazdy po drogach. Tutaj dowiemy się, jak ważna jest długa kadencja, stosowanie proporcji i mądry rozdział władzy. Tylko my – i nasze rowery. Przy znikomym oporze aerodynamicznym, wymuszona niska pozycja zapewnia dużą prędkość i odległość. W większości rowery szosowe są już wyposażone w pedały zatrzaskowe i uchwyty dźwigni z wewnętrznym prowadzeniem kabli, które nadają tym maszynom gustowny wygląd, niezwykłą estetykę i czystą, wspaniałą formę.

Warto przeczytać!  Teorie spiskowe, które wzbudzają kontrowersje: Iluminaci, zamach na WTC i reptilianie

Gravel – innowacja na rynku rowerowym?

Gravel to bardzo wszechstronny rower. Wspaniałą rzeczą w rowerach szutrowych (gravelach) jest to, że nadają się do jazdy w każdym terenie. Są jednak wolniejsze na drodze niż rowery szosowe i nie są tak wydajne i wygodne w trudnym terenie jak rowery górskie. Najlepiej czują się na szutrowych i leśnych szlakach oraz lekkim terenie. Dlatego na wielu trasach łączących grunt, las, szutr i asfalt będą one najszybsze. Ponadto są świetną alternatywą dla rowerów treningowych dla osób dojeżdżających do pracy po mieście i rowerzystów. Pozwalają nam „odkryć na nowo” nasze najbliższe okolice i eksplorować drogi, których do tej pory omijaliśmy ze względu na ryzyko uszkodzenia rowerów szosowych lub bycia zbyt nieatrakcyjnymi dla kolarstwa górskiego. Również powód, dla którego wiele osób nie wybiera roweru szosowego, jest prosty – nie chcą przebywać z nieszczęśliwymi kierowcami w tak zwanej grubości żyletki. Rower gravelowy daje Ci możliwość jazdy tam, gdzie widzisz, bez obaw, że będziesz zmuszony skręcić, ponieważ teren Twojego roweru nie będzie pasował do Twojego roweru.

Warto przeczytać!  Współczesna kryminalistyka – jakie rozwiązania pozwoliły na zamknięcie wielu niewyjaśnionych spraw?

Który rower sprawdza się przy dłuższych trasach?

Choć rowery szosowe mają świetną geometrię do pokonywania setek kilometrów tras, nadają się tylko na wyprawy w ściśle określonych warunkach, czyli co najważniejsze na dobrej drodze. Ten aspekt może poważnie ograniczyć planowanie trasy, jeśli planujesz szukać dróg żwirowych i odkrywać nowy teren. Planujesz podróż?  Jasne, nowoczesne sakwy są bardzo szerokie i pomieszczą dużo, ale montaż na bagażniku nie wchodzi w rachubę. Lepiej weź pod uwagę gravel. Poradzi sobie w trudnym terenie, to na nim przywieziesz więcej bagażu, a duży rozstaw osi zapewni większy komfort jazdy. Twój nadgarstek ci podziękuje. To samo dotyczy twoich kolan i wyjaśnimy dlaczego. Większość graveli obsługuje napędy o znacznie mniejszych przełożeniach, co świetnie sprawdza się w górzystym terenie. Polecamy ramę stalową, która jest bardziej odporna na nierówności i amortyzuje drgania.

Warto przeczytać!  Gdzie na biegówki?

DKU