Większość osób nie korzysta z roweru zimą. Nowy sezon rozpoczyna się wtedy wczesną wiosną, gdzie trzeba porządnie przejrzeć swój sprzęt. Rower umieszczony przez kilka miesięcy w garażu lub piwnicy nie zawsze znajduje się w perfekcyjnym stanie. Nie chodzi tutaj tylko o jego zakurzenie, ale też trudności związane z pedałowaniem czy głośną pracę. Jak dokonać przeglądu przed nowym sezonem? Czy powinien być on dokonywany każdego roku?
Mycie roweru oraz smarowanie łańcucha
Rower przed nowym sezonem warto w pierwszej kolejności porządnie umyć. Można wtedy przy okazji dokonać przeglądu kolejnych części. Rodzaje zabrudzeń są uzależnione od tego, gdzie przetrzymywano rower zimą. Warto robić to w ciepłym i suchym miejscu. W przeciwnym razie pojawiają się zakurzenia i inne zabrudzenia. Należy zwrócić szczególną uwagę na zębatki oraz łańcuch. W przypadku tego drugiego trzeba pamiętać o jego smarowaniu. Powinno się się tutaj wspomóc specjalną spinką, która umożliwia szybkie zakładanie i zdejmowanie łańcucha. Zaleca się kupić jakościowy smar, który łatwo rozprowadzić poprzez kręcenie pedałami do tyłu. Łańcuch powinien być mokry od środka i suchy na zewnątrz, dlatego trzeba przetrzeć górę suchą szmatką.
Sprawdzanie ciśnienia w oponach
Kilka miesięcy w piwnicy lub garażu odbija się również na niskim ciśnieniu w oponach. Wpływa to przede wszystkim na komfort jeżdżenia, gdzie ciężej o pokonywanie kolejnych kilometrów. Naraża to również na przebicie dętki, co przy braku zapasowej może oznaczać kłopoty. Zalecane ciśnienie danej opony można sprawdzić na jej boku. Jednostki bywają wówczas dwie: bar albo PSI. Kontrolować stan ciśnienia najłatwiej dzięki manometrowi. Znajduje się on w niektórych pompkach. Warto posiadać w garażu kompresor, który pomoże nie tylko w przypadku rowerów, ale również samochodów.
Centrowanie kół i stan klocków hamulcowych
Płynne poruszanie się roweru często zależy od wycentrowania kół. Powinny się one poruszać prosto, bez efektu wykrzywienia obręczy. Łatwo to sprawdzić poprzez odwrócenie roweru do góry nogami. Wystarczy zakręcić kółkiem i sprawdzić, czy wszystko działa prawidłowo. W przeciwnym wypadku trzeba użyć klucza do szprych. Nie jest to łatwe zadanie, dlatego przy braku doświadczenia warto się wspomóc pomocą fachowców. W razie poważnych “ósemek” może dojść do całkowitej wymiany koła. Bardzo istotną sprawą jest również wymiana klocków hamulcowych, jeżeli wydają się zużyte. W przeciwnym razie może dojść do groźnych sytuacji na drodze.
Czy przegląd roweru trzeba robić po każdej zimie?
Ze względu na swoje bezpieczeństwo i komfort jeżdżenia – przegląd roweru powinien odbywać się kilka razy w roku. Wiele osób zapomina o regularności, co kończy się dużymi problemami. Właśnie dlatego najlepszą porą na sprawdzanie stanu części jest wczesna wiosna. Zakurzony i skrzypiący rower daje wtedy ewidentne wskazówki, że warto przyjrzeć się wszystkim elementom. Dokręcanie śrub i smarowanie linek daje gwarancję, że kolejny rok na trasach rowerowych będzie przyjemny, a przy okazji bezpieczny.
MMI