Różne rodzaje kapusty – nie tylko dla smaku. Jakie mają właściwości? Jak ich używać?

baby Bok choy
Wspaniałym smakiem może zaskoczyć nas chociażby zupa na bazie pak-choi | fot.: stock.adobe.com

Kapusta posiada zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Ciężko jednak znaleźć osobę, która nie lubiła by przynajmniej jednego rodzaju tego wyjątkowego warzywa. Dobrze byłoby zatem dowiedzieć się, jakie są najpopularniejsze rodzaje kapusty i co możemy przygotować z nich w swojej kuchni. Interesujących możliwości jest naprawdę sporo, dlatego każdy powinien znaleźć rozwiązanie idealne dla siebie. 

Kapusta włoska

Chyba każdy z nas kojarzy kapustę o przepięknych, karbowanych liściach charakteryzujących się głęboką barwą szmaragdu. To właśnie kapusta włoska. Jest ona niskokaloryczna, dlatego świetnie sprawdzi się w diecie osób dbających o linię. Ten rodzaj kapusty zawiera spore ilości cennej witaminy K, które wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu krzepnięcia. Znajdziemy w niej także sporo błonnika. Włoska kapusta posiada lekko słodki smak, dlatego świetnie nada się do przygotowania pożywnej zupy. Można wykorzystać ją również do zrobienia gołąbków śródziemnomorskich. Przypadną one do gustu przede wszystkim osobom, które lubią wariacje na temat tradycyjnych dań polskiej kuchni. 

Warto przeczytać!  Różne wady wzroku - czym się charakteryzują i skąd się biorą?

Poznaj kapustę czerwoną

Chyba każdy z nas kojarzy kapustę czerwoną, która po przekrojeniu wypuszcza charakterystyczny sok w kolorze rubinu. Posiada ona dobroczynny wpływ na nasze zdrowie, ze względu na sporą zawartość błonnika, a także witamin z grupy B. Znaleźć można w niej również witaminy A oraz C. Na bazie kapusty czerwonej można przygotować przepyszną surówkę do obiadu. Będzie ona kusiła nasze zmysły nie tylko wyjątkowym smakiem, ale i pięknym kolorem. Z tej odmiany kapusty można przyrządzić także słynny kapuśniak. Jeżeli lubimy kuchnię śląską, zainteresuje nas również potrawa określana mianem modrej kapusty.

A może kapusta pekińska lub pak-choi?

Jeżeli marzy nam się sałatka z kapusty, większość z nas sięgnie zapewnie po kapustę pekińską. To strzał w dziesiątkę, gdyż posiada ona łagodny, lekko słodkawy smak. Stanowi bogate źródło witaminy C, która wzmacnia odporność naszego organizmu. Można znaleźć w niej także spore ilości potasu. Z kapusty pekińskiej warto przygotowywać przede wszystkim sałatki oraz surówki. Jeżeli należymy do miłośników kiszonek, do gustu może przypaść nam kimchi z kapusty pekińskiej. Ta potrawa bez wątpienia wesprze naszą mikrobiotę jelitową. Kolejną ciekawą odmianą kapusty jest pak-choi. Stanowi pokaźne źródło żelaza, jak również witaminy C oraz A. Można wykorzystać ją w swojej kuchni na wiele różnego rodzaju sposobów. Wspaniałym smakiem może zaskoczyć nas chociażby zupa na bazie pak-choi. Idealnie sprawdzi się ona także jako dodatek do dań na bazie ryb oraz niektórych rodzajów mięs.

Warto przeczytać!  Czy aktywność fizyczna w okresie ciąży jest możliwa i odpowiednia?

Istnieje wiele rodzajów kapusty, dlatego warzywem tym nie sposób się znudzić. Na uwagę zasługuje na pewno znana większości z nas kapusta czerwona, ale także kapusta włoska, z której można przyrządzić niebanalne gołąbki. Bazą smakowitej sałatki może zaś być kapusta pekińska. Jeśli zaś mamy ochotę na nutkę orientu, postawmy na pak-choi. Warto kosztować różnych odmian kapusty, aby znaleźć swoją ulubioną.

AUB