Rozmowa o pracę przez telefon lub online – jak się do niej przygotować?

rozmowa o pracę online
Podczas wyboru miejsca, w którym ma odbyć się rozmowa, oprócz jakości połączenia istotne jest także aby pokój był ogólnie cichy | fot.: stock.adobe.com

W dzisiejszych czasach, w których globalizacja wkradła się do każdej dziedziny życia, a dostęp do komputera i telefonu komórkowego ma niemal każdy obywatel krajów rozwiniętych i rozwijających się, nie stanowi już zaskoczenia fakt, że rozmowy o pracę odbywają się zdalnie bądź przez telefon. To, co kiedyś było nie do pomyślenia, stało nową rzeczywistością i chcąc nie chcąc, każdy kogo czeka zmiana lub podjęcie nowej pracy musi liczyć się z tym, że jego obecność na stacjonarnej rozmowie nie będzie wymagana – wystarczy jedynie dostęp do Internetu.

Rozmowa stacjonarnie czy online – co jest lepsze?

Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi, również z racji faktu, że rozmowy o pracę prowadzone przez telefon czy Internet są dla znacznej części społeczeństwa nowe, a jak wiadomo, wszystko co nowe wzbudza niepokój. Istnieje także wiele zawodów, w których przeprowadzenie rozmowy na odległość jest fizycznie niemożliwe, dlatego taka forma nie jest bardzo rozpowszechniona. Staje się natomiast standardową praktyką w przypadku pracy biurowej i w korporacjach, czyli podczas ubiegania się o stanowiska, które stwarzają warunki do wykonywania obowiązków z domu. Mając wybór między rozmową w siedzibie firmy, a w domu, warto jest zastanowić się, które miejsce będzie bardziej komfortowe i sprzyjające formalnej atmosferze – przykładowo, mając pod opieką kilka psów, nieco ryzykowne wydaje się decydowanie na rozmowę online. Jeśli natomiast bycie twarzą w twarz z przyszłym przełożonym może być paraliżujące, wtedy rozmowa przez telefon bądź komputer może okazać się idealnym wyjściem. 

Warto przeczytać!  Prognozy na 2020 rok – jakie zawody będą najbardziej „w cenie”?

Jak się przygotować do rozmowy online lub przez telefon?

Pierwszą rzeczą, z pozoru banalną i oczywistą, którą należy zrobić przed rozpoczęciem rozmowy o pracy w domu, jest sprawdzenie sprawności i poziomu naładowania urządzenia. Choć wydaje się to podstawą, w wirze przygotowań i pod wpływem stresu można zapomnieć o podłączeniu laptopa czy telefonu do zasilania, a to może skutkować nieoczekiwanym wyłączeniem sprzętu. Istotne jest także zaktualizowanie urządzeń i sprawdzenie wszystkich ustawień, tak aby w trakcie rozmowy nie pojawiały się żadne komunikaty. Często, przed rozmową, rekruterzy sugerują jaki program należy pobrać – warto wówczas nabyć go odpowiednio wcześniej i przetestować, aby mieć pewność, że jego obsługa nie będzie stanowiła problemu. Jako nick w aplikacji koniecznie należy podać imię i nazwisko, a wystrzegać się pseudonimów, liczb, znaków specjalnych etc. Jeśli jakość połączenia internetowego zmienia się w zależności od pokoju czy miejsca w domu, koniecznie należy wybrać pomieszczenie, w którym sygnał lub zasięg jest najlepszy – zapobiegnie to przerwaniu rozmowy.

Warto przeczytać!  Innowacyjne strategie biznesowe prowadzące do zwiększenia wydajności

Podczas wyboru miejsca, w którym ma odbyć się rozmowa, oprócz jakości połączenia istotne jest także aby pokój był ogólnie cichy (najlepszym pomysłem jest zająć miejsce z dala od okna) i żeby przestrzeń za plecami była względnie uporządkowana – dobrym tłem mogą być książki lub po prostu ściana, nie powinno się natomiast ustawiać kamery w sposób ukazujący osobiste przedmioty. Posiadając zwierzęta, należy upewnić się, że będą nieobecne w pokoju podczas rozmowy.

Równie ważne jak wybór pokoju jest dostosowanie oświetlenia. O ile nie ma to znaczenia przy rozmowie telefonicznej, o tyle rozmowa online może nie przebiec pomyślnie, jeśli rozmówca pod wpływem światła stanie się żółtą plamą. Najlepszym wyborem będzie ustawienie światła nieco z boku (nie na twarz ani nie za plecami) i wybór żarówki o ciepłym, mlecznym odcieniu. Warto wcześniej poeksperymentować i samodzielnie zdecydować, w jakim położeniu światła wygląda się najkorzystniej.

Warto przeczytać!  Jak skutecznie wykorzystać LinkedIn do budowania sieci kontaktów zawodowych

DHA