Kalistenika – ćwiczenia z własną masą ciała

kalistenika
Kalistenika to nic innego jak trening oporowy z wykorzystaniem masy własnego ciała | fot.: stock.adobe.com

Coraz popularniejszą formą ćwiczeń staje się kalistenika, do której trenowania wykorzystujemy jedynie własną masę ciała. Ćwiczenia te są przeznaczone dla każdego bez względu na poziom zaawansowania, a aby zacząć trenować będziemy, musieli uzbroić się w cierpliwość. Podstawowe ćwiczenia jesteśmy w stanie wykonać w domu, a najważniejsze to odpowiednia technika. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej o kalistenice, zachęcam do przeczytania poniższego artykułu.

Czym tak naprawdę jest kalistenika?

Kalistenika to nic innego jak trening oporowy z wykorzystaniem masy własnego ciała. Treningi te mają na celu nie tylko wzmocnienie siły fizycznej, ale także wyrzeźbienie sylwetki. Kalistenika jest najlepszym rozwiązaniem dla osób, które nie lubią chodzić na siłownię, czy też kupować specjalistycznych sprzętów, ponieważ trening zrobimy tak naprawdę w każdym miejscu. Najważniejsze przed rozpoczęciem treningów to ustalenie własnego, indywidualnego planu treningowego z uwzględnieniem naszej kondycji fizycznej. Na samym początku przygody z kalisteniką wystarczy nam kilka najbardziej podstawowych ćwiczeń, które będziemy wykonywać regularnie przez co najmniej 1,5 miesiąca. Po zakończeniu tego okresu możemy stopniowo zwiększać intensywność ćwiczeń, które będą zawarte w nowym planie.

Warto przeczytać!  Zegarki na rękę i smartwatche, które doskonale radzą sobie z mrozami oraz intensywnym użytkowaniem

Należy pamiętać, że każde nawet te najmniejsze ćwiczenia powinna poprzedzać krótka rozgrzewka, która pozwoli przygotować każdy mięsień do wysiłku. Po zakończeniu wysiłku powinniśmy wyciszyć mięśnie za pomocą kilku prostych ćwiczeń rozciągających.

Ćwiczenia w kalistenice

Aby w skuteczny sposób wzmocnić i wyrzeźbić wszystkie partie naszego ciała wystarczy zaledwie 6 ćwiczeń, takich jak:

  • pompki – wzmocnienie klatki piersiowej i tricepsów,
  • podciąganie na drążku – trening pleców i bicepsów,
  • przysiady – wzmocnienie nóg,
  • unoszenie nóg – wzmocnienie i wyrzeźbienie mięśni brzucha,
  • mostek – wzmocnienie mięśni kręgosłupa,
  • dipy (pompki na poręczach) – trening mięśni obręczy barkowej.

Każde z tych ćwiczeń posiada kilka wariantów trudności, które są wykonywane w zależności od stopnia zaawansowania. Jeżeli jesteś osobą, początkującą zacznij od najprostszych wersji tych ćwiczeń i stopniowo zwiększaj ich intensywność.

Warto przeczytać!  Zalety korzystania z sauny
kalistenika sport
Kalistenika jest taką formą ćwiczeń, która pozwala nam na rozbudowę ciała równomiernie | fot.: stock.adobe.com

 Czy kalistenika daje jakieś efekty?

Kalistenika jest taką formą ćwiczeń, która pozwala nam na rozbudowę ciała równomiernie. Trenowanie kalisteniki pozwala nam nie tylko na zwiększenie masy mięśniowej, ale także na wysmuklenie sylwetki. Osoby trenujące uważają, że wpływa ona pozytywnie na utrzymywanie równowagi, czy kontrolę ciała. Ponadto uważa się, że kalistenika może zwiększyć szybkość, zwinność, a nawet elastyczność naszego ciała. Jest to świetna forma aktywności fizycznej, szczególnie dla tych, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę ze sportem. Jeżeli chodzi o efekty wizualne, u każdego przyjdą w innym tempie, jednakże pewne jest, że są one niemalże widoczne już od pierwszych kilku treningów.

Czy kalistenika ma jakieś zalety?

Tak, kalistenika ma kilka zalet takich jak, chociażby bardzo korzystny wpływ na układ krwionośny. Ponadto już po kilku tygodniach widać efekty w poprawie wyglądu sylwetki i sprawności fizycznej. Dodatkowo kształtuje równowagę, zwinność oraz koordynację ruchową. Treningi kalisteniczne idealnie sprawdzą się również dla osób, którym doskwierają problemy ze stawami, ponieważ podczas ćwiczeń nie są one bardzo obciążane jak jest np. podczas podnoszenia ciężarów.

Warto przeczytać!  Trójbój siłowy - co warto wiedzieć?

Podsumowanie

Jak możemy zauważyć, treningi kalisteniczne nie muszą należeć do tych najtrudniejszych, ponieważ to my sami piszemy własny plan treningowy z uwzględnieniem intensywności ćwiczeń oraz poziomem sprawności fizycznej. Podczas tej formy aktywności fizycznej nie musimy się również bać o stawy, ponieważ jedyny podnoszony przez nas ciężar to ciężar naszej masy ciała. Kalistenika jest idealna dla osób w każdym wieku, o każdej masie ciała bez względu na płeć i poziom sprawności fizycznej. Gwarancją naszej ciężkiej pracy podczas treningów są efekty, które będą przychodziły stopniowo, trening po treningu.

WPI