Postaci Hideo Kojimy nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. Japoński twórca od lat uchodzi za jeden z najbardziej kreatywnych umysłów w branży. O autorze takich hitów jak seria gier Metal Grear czy Silent Hills P.T. znów zrobiło się głośno za sprawą jego najnowszego dzieła Death Stranding, które stało się jedną z najbardziej wyczekiwanych gier na PlayStation tego roku. Death Stranding podzieliło krytyków i graczy jak żadna inna poprzednia produkcja Kojimy, który upatruje w swoim najnowszym projekcie szansy na stworzenie zupełnie odrębnego gatunku.
Fabuła Death Stranding
Akcja rozgrywa się w postapokaliptycznym świecie, w którym ludzkość została zmuszona zejść do podziemi w wyniku tzw. Wdarcia Śmierci i tam prowadzić dalszą egzystencję. Wszelka łączność pomiędzy podziemnymi koloniami spada na barki kurierów z firmy Bridges których zawód stał się równie szanowany co niebezpieczny. Wcielamy się w postać introwertycznego, cierpiącego na hafefobię Samuela Stranda znanego szerzej jako Sam Bridges. Sam godzi się na prośbę umierającej matki dołączyć do firmy kurierskiej i podjąć zadania, które polega na połączeniu wszystkich ocalałych kolonii jedną, bezprzewodową siecią komunikacyjną. Misja stanowi pretekst do poszukiwań siostry bohatera, Amelie, która stała się zakładniczką jednej z organizacji terrorystycznych. Podczas wypełniania powierzonego mu zadania, Sam musi stawić czoła licznym niebezpieczeństwom takim jak deszcz temporalny, który postarza wszystko, co znajdzie się w jego zasięgu o całe dekady oraz tak zwani Wynurzeni – groźne, duchowe istoty, które pojawiły się na ziemi w wyniku tajemniczego wybuchu. Wyglądu głównej postaci użyczył aktor znany z serialu The Walking Dead, Normal Reedus. Reedus miał już wcześniej okazję współpracować z Kojimą przy wspomnianym wcześniej The Silent Hills P.T. gdzie główny bohater również miał aparycję aktora. To nie jedyna znajoma twarz, która pojawia się w trakcie rozgrywki. Obok Reedusa wystąpi m.in. Mads Mikelsen.
Odbiór i krytyka Death Stranding
Death Stranding wywołuje skrajne emocje i ma zarówno zagorzałych zwolenników, jak i przeciwników. Jedni uważają, że stanowi kolejny dowód wizjonerstwa Kojimy inni nazywają tytuł złośliwie ‘symulatorem kuriera do którego twórca usiłuje dorobić przekaz. Gra chwalona jest za realizm. Doskonała, wręcz filmowa oprawa graficzna w połączeniu z dłuższymi przerywnikami wyjaśniającymi stopniowo fabułę budują fantastyczny klimat . Za jedną z najmocniejszych stron produkcji obok grafiki uważa się ścieżkę dźwiękową. Utwory Low Roar czy Silent Poets poruszą niejednego. Dużym plusem jest wprowadzenie otwartego świata, a także systemu “lajków” które można pozyskiwać dzięki wykonywaniu zleceń bądź otrzymywać je od innych graczy (np. zostawiając wykorzystany przez nas wcześniej sprzęt dla innych) co pozwala rozwijać postać.
Krytycy zarzucają grze zawiłą fabułę, rozczarowujący finał, niemal całkowite wyeliminowanie elementów walki oraz powtarzalne zadania, które sprawiają, że gracz szybko się nudzi. Oliwy do ognia dolał sam twórca, który zasugerował, że odbiorcy w Stanach Zjednoczonych, w których spotkał się z największą krytyką, mają inne preferencje i poczucie smaku niż Europejczycy.
Muszę powiedzieć, że gra otrzymała entuzjastyczne recenzje, szczególnie w Europie i Japonii. Tu, w Stanach Zjednoczonych, mieliśmy jednak więcej krytyki. Być może jest to gra trudna do zrozumienia dla pewnego rodzaju krytyka i publiczności. Amerykanie są wielkimi fanami pierwszoosobowych strzelanek, a Death Stranding taką nie jest. Zawsze staram się tworzyć nowe rzeczy, a spory i dyskusje są w porządku, ale trzeba powiedzieć, że Włosi czy Francuzi mają inną wrażliwość artystyczną, która pozwala im docenić ten rodzaj bardzo oryginalnych produktów, nie tylko w grach wideo, ale także w kinie – powiedział.
Premiera Death Stranding na PS4 odbyła się 8 listopada 2019 roku. W tym roku trafi również na PC.
NCI