Każdy z kierowców doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak ważną funkcję pełni system rozrządu w samochodzie. To właśnie rozrząd koordynuje prace wszelkich zaworów i tłoków. Co więcej, to właśnie rozrząd napędza również wał korbowy i koordynuje ruch mieszanki paliwowej, by w idealnym momencie trafiła ona do cylindra. Wobec tego śmiało można powiedzieć, że jest to jeden z najważniejszych elementów w pojeździe. Niemniej jednak nie jest to element całkowicie bezawaryjny. Co więc trzeba wiedzieć o wymianie rozrządu?
Regularna wymiana to podstawa
Nie da się ukryć, że każdy rozrząd ma swój “termin przydatności”. Oczywiście o ile kierowca nie posiada łańcuszka w pojeździe, wówczas pasek rozrządu musi być regularnie wymieniany. Zwykle określone jest to w książce producenta, jednak zbliżający się termin wymiany paska spędza sen z powiek każdemu właścicielowi auta. Słowa mechanika często bowiem mogą zabrzmieć jak wyrok. Zbyt późna wymiana może poskutkować zerwaniem wspomnianego już paska, a to z kolei doprowadza do uszkodzenia silnika. Wobec tego kierowcy muszą przygotować się na całkiem pokaźne koszty ewentualnej naprawy, a także na długie unieruchomienie samochodu. Z pewnością nie jest to sytuacja, w której chciałby się znaleźć każdy z kierowców. Warto więc pamiętać, że z wymianą rozrządu nie można zwlekać, jeśli dalej chcemy cieszyć się bezawaryjną i przyjemną jazdą. Warto podkreślić, że koszt wymiany całego zestawu z pewnością nie nadweręży budżetu kierowców w taki sam sposób, jak może to zrobić kompletna naprawa silnika. Co więcej wymieniając rozrząd na czas można o wiele bardziej przedłużyć żywotność samochodu. Regularna wymiana paska rozrządu pozwoli więc zaoszczędzić i pomoże równocześnie uniknąć poważnych awarii.
Jak często trzeba wymieniać rozrząd?
Wielu kierowców z pewnością zadaje sobie odwieczne pytanie, jak często trzeba wymieniać rozrząd? Otóż jasnym wskazaniem jest, by robić to regularnie. Jednak co oznacza pojęcie “regularnie”? Otóż wszystko zależy od zastosowanego w pojeździe silnika oraz jego warunków technicznych. Co więcej odpowiedź na to pytanie można również znaleźć w książce serwisowej, która zawsze jest dołączana do pojazdu. Jeśli jednak kierowcom nie chce się odszukiwać zapodzianej gdzieś książki serwisowej, to warto by pamiętali, że wymianę rozrządu należy rozważyć po około 5 latach eksploatacji pojazdu. Nawet jeśli pasek rozrządu nie zostanie uszkodzony w sposób mechaniczny, to jednak na skutek przejechanych kilometrów, tworzywo z którego jest on zbudowany starzeje się i znacznie słabnie.
Ograniczone zaufanie do części
Z pewnością wielu kierowców chce znacznie ograniczyć koszty wymiany rozrządu w samochodzie. Wobec tego często decydują się oni na zastosowanie tanich “zamienników”. Oczywiście jest to praktyka niezwykle niebezpieczna. Często zamienniki nie są już wstanie zapewnić rozrządowi tak długiej żywotności jak oryginalne części, więc ponowna wymiana będzie konieczna w o wiele krótszym czasie. Z racji tego, że to robocizna kosztuje najwięcej, warto uchronić się przed podwójnym wydatkiem z pomocą oryginalnych części.
DGA