Różne rodzaje ryżu – co warto o nich wiedzieć?

różne rodzaje ryżu
Ryż stanowi podstawę diety większości ludzi na naszej planecie | fot.: stock.adobe.com

Ryż stanowi podstawę diety większości ludzi na naszej planecie. Wybierać można spośród wielu jego rodzajów. Istnieje ich już ponad 20 tysięcy! Na który warto się zdecydować? Co warto wiedzieć przed dokonaniem zakupu i wprowadzeniem nowej odmiany do swojego jadłospisu?

Rodzaje ryżu dostępne na polskim rynku to m.in.:

  • ryż biały (np. długoziarnisty, jaśminowy, basmati, ryż do sushi, ryż parboiled)
  • ryż brązowy
  • ryż czarny
  • ryż żółty
  • ryż czerwony

Brązowy ryż – zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy

Znajdujesz się w grupie ryzyka lub po prostu dbasz o swoje zdrowie? Zastąp klasyczny biały ryż jego brązową odmianą! Charakteryzuje się on niższym indeksem glikemicznym (ryż brązowy IG=50, ryż biały IG= 70), a co za tym idzie nie powoduje tak dużego skoku insuliny we krwi, jak ma to miejsce w przypadku białej, oczyszczonej wersji. Czym tak naprawdę jest ryż brązowy? To po prostu mniej przetworzone ziarenka, które nie zostały pozbawione zewnętrznej łuski. Pełnoziarnisty brązowy ryż zawiera dużo więcej antyoksydantów, białka, tłuszczu, witamin i minerałów. Jak go stosować? Możesz używać go tak samo jak jego białego odpowiednika. Zwróć tylko uwagę, że wymaga od Ciebie dłuższego procesu gotowania. Świetnie wzbogaci smak dań obiadowych. Z jego dodatkiem wyczarujesz koreański bibimbap czy modny i smaczny lunchbox z warzywami i mięsem.

Warto przeczytać!  Smoothie bowl - nowy pomysł na pyszne śniadanie

Ryż czarny – kulinarna ciekawostka warta poznania

Z czarnym ryżem powinna się zapoznać każda osoba, której zależy na zdrowiu. Dzięki ciemnej pigmentacji zawiera jeszcze więcej dobroczynnych substancji niż ryż brązowy. Wysoka zawartość przeciwutleniaczy zapewnia silne działanie antynowotworowe i przeciwzapalne. Spowalnia proces starzenia się organizmu, obniża poziom złego cholesterolu, dba o zdrowie jelit dzięki sporej ilości błonnika pokarmowego. Dba o trzustkę, spowalnia wchłanianie cukru. Czarny ryż z powodzeniem możesz wykorzystać przygotowując np. tradycyjne chińskie ciasto ryżowe, bezglutenowy makaron lub… nieco egzotyczny deser.

Ryż jaśminowy – aromatyczny biały ryż

Nikomu nie trzeba przedstawiać białego ryżu. Ryż jaśminowy, zawdzięcza swoją nazwę intensywnej bieli ziaren i mocnemu zapachowi. Przez wielu uważany jest za najsmaczniejszą odmianę białego ryżu. Świetnie nadaje się do dań kuchni azjatyckiej, jest smaczną alternatywą dla ziemniaków i kaszy. Przyjemnie się lepi dzięki czemu z łatwością nauczysz się jeść go pałeczkami. Przynajmniej spróbuj! Może zabrzmi to dziwnie, ale ryż naprawdę potrafi smakować dużo lepiej, gdy je się go w ten sposób!

Warto przeczytać!  Urozmaicenie codziennej diety, czyli niebanalne potrawy z soczewicy

Japoński ryż Mochi

To po prostu żółty ryż. Jest kleisty i słodki, dlatego często stosuje się go w produkcji deserów i… napojów alkoholowych. Nazwa Mochi nawiązuje do japońskiego ciasta – małych, okrągłych bułeczek wykonanych z tych ciągnących się ziarenek. Jeśli tylko zechcesz możesz za przykładem Japończyków przywitać Nowy Rok pysznym ryżowym ciastkiem!

Ryż czerwony

Ma słodkawy, orzechowy posmak i przyjemną dla oka barwę. Świetnie komponuje się z warzywami, rybami oraz mięsem.

PSZ