Samochodowe porady, czyli co warto wiedzieć o wymianie rozrządu?

silnik samochodowy pasek rozrządu
Wydaje się, że wymiana paska rozrządu może nie być trudnym zadaniem, ale to jedynie błędne wrażenie | fot.: stock.adobe.com

Pasek rozrządu jest integralną częścią prawie każdego silnika samochodowego. Wymaga również regularnej wymiany, choć na szczęście niezbyt częstej. Pasek rozrządu zwykle znajduje się na froncie silniku pojazdu, kiedy pracuje jest poddawany dużym naprężeniom i z tego powodu ma tendencję do zużycia. Co trzeba wiedzieć o wymianie paska klinowego?

Symptomy sugerujące wymianę

Jeśli pasek rozrządu w Twoim samochodzie zużył się lub uszkodził, mogą wystąpić typowe dla tej usterki objawy. Gdy wystąpi jeden lub więcej z nich – czas na wymianę.

  • Problemy z zapłonem: Jeśli pasek pęknie lub zużyje się, może to spowodować, że nie będzie wystarczająco dobrze przymocowany do rozrządu. Z tego powodu cylindry będą otwierać się i zamykać w niewłaściwym momencie. Oznacza to, że żaden z nich nie zapali się we właściwej kolejności i sam silnik się nie uruchomi. Jeśli uszkodzenie paska rozrządu doszła już do tego punktu, jest to poważny problem, który należy natychmiast naprawić. 
  • Dym z silnika: Jednym z zadań rozrządu, który jest kontrolowany przez pasek rozrządu, jest odprowadzanie spalin i wpuszczanie powietrza do silnika. W każdym cylindrze są otwory, przez które przedostaję się te gazy. Jeśli ich synchronizacja jest zaburzona ponieważ pasek rozrządu nie działa jak należy, zasysanie powietrza i wydalanie spalin wydech będzie odbywać się w niewłaściwym czasie. To z kolei może prowadzić do nadmiernej ilości dymu wydostającego się z tyłu pojazdu. 
  • Zła praca silnika na biegu jałowym: Pasek obraca się wzdłuż kół zębatych wału korbowego i wałka rozrządu. Jeśli jednak zacznie zawodzić, może się poluzować. Spowoduje to, że silnik będzie piszczeć, wibrować i chodzić nierówno. Zwykle awaria paska powoduje nierówną pracę na biegu jałowym i ostatecznie gaśniecie silnika.
Warto przeczytać!  Porsche w wyścigach: Dlaczego są tak skuteczne?

Koszty wymiany

Koszt wymiany paska rozrządu zależy od ilości pracy wymaganej do wymiany. W końcu w niektórych samochodach o wiele trudniej jest uzyskać dostęp do niektórych elementów. W przypadku małych, ekonomicznych samochodów z małymi silnikami robocizna powinna być tańsza. Jeśli posiadasz większy samochód np. SUV-a, mają one większe silniki, co oznacza, że będziesz musiał zapłacić więcej pieniędzy. Średni koszt wymiany paska rozrządu to z reguły wydatek rzędu 700-1500zł.

Czy mogę wymienić pasek samodzielnie?

Wydaje się, że wymiana paska rozrządu może nie być trudnym zadaniem, ale to jedynie błędne wrażenie. Lepszym rozwiązaniem jest powierzenie tej pracy profesjonalistom. Wymiana paska rozrządu dla kogoś, kto nie zna się na naprawach samochodów, jest dość karkołomną czynnością. Jeśli nigdy wcześniej nie wykonywałeś tej pracy i nie jesteś dobrze zorientowany w działaniu paska rozrządu, może to nie być najlepsza pora, aby rozpocząć przygodę z majsterkowaniem.

Warto przeczytać!  Eco driving - jak jeździć oszczędnie?

Problem z samodzielną wymianą paska rozrządu polega na tym, że istnieje kilka czynności, które nie są typowe dla prostych napraw. Na przykład będziesz potrzebować narzędzia zwanego ściągaczem, aby zdjąć koło pasowe wałka rozrządu. Jeśli nie masz tego narzędzia, wymiana paska będzie Cię kosztować jeszcze więcej.

SPA