Czym tak naprawdę jest biznesplan?

Pomysł na biznes to jeden z najważniejszych elementów, który może pomóc nam w odniesieniu sukcesu na rynku. Jednak nie stanowi on jedynego obszaru, który o danym sukcesie może stanowić. Niezbędna jest też determinacja, umiejętności, wiedza i dobry plan. Często to właśnie od dobrego planu zależy, czy nasz biznes, projekt czy start-up w ogóle wystartuje. W biznesie, szczególnie w sytuacji, gdy przygodę z przedsiębiorczością rozpoczynają osoby młode lub te, które nie posiadają odpowiedniego zaplecza finansowego, pomysł na biznes może być doskonałym początkiem, by uzyskać finansowanie zarówno ze strony inwestorów, aniołów biznesu, jak i instytucji takich jak banki. Jednak od tego, czy inwestorzy zdecydują się wesprzeć nasz pomysł, zależy, jak dobry biznesplan wykonaliśmy. W jaki sposób ułożyć poprawny biznesplan? Jakich podstawowych błędów należy unikać podczas tworzenia biznesplanu?

Struktura poprawnego biznesplanu

Każdy biznesplan powinien zostać stworzony w oparciu o pewną strukturę. Jest ona uzależniona od charakterystyki biznesu, ale też wielkości przedsiębiorstwa i odbiorców naszego biznesplanu. Na jakie elementy powinien składać się każdy biznesplan? Każdy biznesplan powinien zaczynać się od streszczenia całego przedsięwzięcia. W następnym kroku przedstawiona powinna być charakterystyka naszego przedsiębiorstwa/start-upu. Następnie przechodzimy do bardzo ważnej części, jakim jest opis pomysłu. Może to być oczywiście produkt, usługa, rozwiązanie technologiczne – wszystko, co wymaga wsparcia finansowego inwestorów. Po szczegółowym opisie naszego produktu powinniśmy płynnie przejść do analizy rynku. Tutaj w grę wchodzi zarówno otoczenie wewnętrzne, czyli nasi współpracownicy, partnerzy, osoby, które pracują dla nas jak i otoczenie zewnętrzne, jakim jest konkurencja. 

Każdy biznesplan powinien zawierać w sobie konkretne propozycje, które wymagają jedynie wcielenia w życie. Przykładem takiego konkretnego planu jest część biznesplanu poświęcona Marketingowi i sprzedaży. To w tym miejscu powinniśmy dokonać szczegółowej analizy, jak zamierzamy reklamować i sprzedawać nasz produkt. Kolejnym, równie istotnym, a dla wielu inwestorów najważniejszym punktem całego biznesplanu jest analiza finansowa. To w niej zawrzeć mamy wszystkie informacje o finansach dotychczasowych, ujmujących bilans, rachunek zysków i strat oraz rachunek przepływów pieniężnych. Ostatnim elementem naszego biznesplanu jest harmonogram działań. To w nim przedstawimy konkretny plan z datami wdrożenia poszczególnych elementów biznesplanu.

Jakie błędy popełniamy podczas pisania biznesplanu?

Od poprawności i atrakcyjności naszego biznesplanu zależy, czy inwestorzy zdecydują się wesprzeć finansowo nasz projekt. Dlatego powinniśmy wyzbyć się podstawowych błędów. Najważniejsze – poprawność gramatyczna i estetyka dokumentu. Wiele projektów zostało odrzuconych z tak prozaicznego powodu jak niechlujność. Nie pozwólmy, by lenistwo przekreśliło naszą szansę na intratny biznes. Innym częstym błędem jest zbytnie uogólnienie lub uszczegółowienie biznesplanu. Jeśli stworzymy kilkustronicowy dokument, nikt tak naprawdę nie dowie się, jaki jest nasz pomysł. Z drugiej strony księga licząca sobie 200 stron będzie niezmiernie trudna do przeczytania przez inwestora, który ma zaledwie kilka godzin na zdecydowanie, czy wchodzi w biznes, czy nie.

ŁNA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *